Kesäsprintti Raaseporissa

Kesäsprintti H50 ap / Skepparträdgården / OK Raseborg

Sunnuntaina oli taas vaihteeksi sprinttikisat, tällä kertaa Tammisaaressa. Tai kaupunkihan on nykyään Raasepori kuntaliitosten jäljiltä, mutta ymmärtääkseni se kaupunki, joka ennen oli Tammisaari on yhä Tammisaari. Keli oli lopulta oikein mukava, vaikka ympäristössä sadekuuroja riitti ja jossain oli vettä tullut melkein koko päivän. Kisapaikalla ei satanut tippaakaan koko päivänä.

Kun Kouvolassa tuplasprintin kisojen väli oli vain kaksi tuntia, Raaseporissa se oli kolme ja puoli tuntia. Melkeinpä näiden kahden sunnuntain kokemuksella kannatan kahta tuntia. Ehkä pidemmässä ajassa ehtii vähän paremmin palautua, mutta eipä sillä suurta eroa ole ja kaikille se on sama. Tulee aika pitkiä päiviä, jos lähtöväli on kovin pitkä. Ensi sunnuntaina Lappeenrannassa se näyttää olevan peräti neljä tuntia. Varsinkin näin korona-aikaan tuntuisi lyhyempi väli järkevämmältä.

Aamupäivän kisassa lähdettiin suoraan pienelle metsäosuudelle, mutta sehän oli jo tuttua Kouvolan iltapäivän kisasta. Kun kaikki lähtijät ennen minua olivat oman sarjan lähtijöitä, hyvin pystyi seuraamaan, minne edellä lähteneet menevät. Sehän ei ole tarkoitus, yleensä lähtöä odottavat eivät näe, minne edellä lähtevät menevät K-pisteeltä, nyt näkivät.

1-2 piti kiertää rakennus oikealta tai vasemmalta. Vasen näytti hiukan lyhyemmältä. 2-3 en huomannut ollenkaan oikealta kiertävää parempaa polkua tai ulkoilutietä. Puskin suoraan kallioiden yli ja osuin kohtuullisen hyvin poluille ja niitä pois metsästä. Eli siis kohtuullisen hyvä toteutus, mutta taisi siinä hävitä hyvinkin 10 sekuntia verrattuna oikealta kiertävään reittiin.

5-6 päätin mennä oikealta, joka varmasti olikin parempi, väliaika oli sen verran hyvä. 6-7 kannatti varmasti mennä vasemmalta, kun sai nousta puistossa nousun vinosti. 7-8 ei varmasti ollut suurta eroa, päätin mennä vasemmalta.

8-9 olisi ehdottomasti pitänyt mennä urheilukentän kautta, kielletty alue vasemmalta kiertäen. Lopussa oli vielä ollut ylitettävä aita, joka entisestään lyhensi reittiä. Vaikea sanoa, paljonko kentän kiertämällä hävisi, mutta varmasti ainakin 10 sek. Olisiko sitten 9-10 kannattanut palata samaa reittiä kentän kautta? Siitä en ole ihan varma, oma oikea kierto kuitenkin tarjosi ehkä suoraviivaisemman reitin, vaikka yksi tiukka mutka olikin.

10-11 tuttua reittiä takaisin ja koulun alta rastille. 11-12 näytti helpolta, kadun vartta vaan juoksua. Heti ensimmäisen risteyksen jälkeen katsoin, että pitäisi mennä kadun puolelle, kun kartan mukaan vain jalkakäytävä oli sallittu. Piti pysähtyä ja siinähän selvisikin, että katu olikin pätkältä merkattu merkillä 714 (väliaikainen rakennelma tai suljettu alue). Se vain oli kartassa vaaleanpunainen kun sen pitäisi olla samanlaista violettia kuin kielletyn alueen rasteri. Herää muutenkin kysymys, miksi ihmeessä tuossa yhdessä kohdassa käytettiin eri merkkiä kuin muut kielletyt alueet. Joka tapauksessa merkintä oli väärän värinen, kontrastiero kadun väriin oli tosi pieni. Eipä ihme, ettei sitä huomannut. Sinällään se ei suurta mutkaa optimireittiin tehnyt, vaikka rastilta olisi voinut palata koulun alta, olisihan se lyhyempi ollut.

Toiseksi viimeisellä tuli kulutettua aikaa jonkin verran, kun emitin led ei alkanut millään vilkkua. Olen koko korona-ajan leimannut ns. pystyleimauksella, jossa leimasinta ei tarvitse koskea. Kun se kerrankin epäonnistuu ja pitää palata takaisin, hyöty kisan osalta menee siihen. Iltapäivällä palasin normaaliin leimaukseen, kun ajattelin, että mahtaako sama leimasin olla käytössä myös iltapäivällä.

Kisa meni hyvin, joskaan ihan viimeistä ei saanut juoksussa irti. Suunnistus oli sujuvaa, mahtoiko pysähdyksiä tulla muita kuin välillä 11-12. Ainakin pari reitinvalintavirhettä tuli, varmaan niihin 20 sekuntia meni.

Kisojen välissä makoiltiin autossa

Kuten todettu, kisojen väli oli pitkä. Niinpä kehiteltiin olomme mukavaksi autossa. Melkein tuossa voisi nukkuakin, kun vähän virittelisi lisää. Oli muuten hyviä mokkapaloja kisakahvilassa!

Iltapäivän kisa harvemmin tuntuu yhtä mukavalta kuin aamu, mutta sama se on kaikilla. Ja tuntuu siltä, että itse pystyn usein parempaan suoritukseen iltapäivällä. Niin kävi nytkin, vaikka ei aamukaan huono ollut.

Iltapäivän kisa oli erilainen. Oli kerrostalopujottelua, pitkä siirtymäväli ja pujottelua puistomaisella alueella talojen välissä. Kaiken kaikkiaan rata oli varsin helppo, virheitä siinä ei saanut tehdä yhtään. Vähän samanlainen, kuin on usein SM-sprintin karsinta.

Kesäsprintti H50 ip / Jägarbacken / OK Raseborg

Nyt oli K-pisteelle sen verran matkaa, että ei nähnyt edellä menevien reitinvalintoja. Ennen ykköstä oli lauma lapsia pyörineen leikkimässä, siinä sai vähän pujotella mennen tullen ja kakkoselle mennessä menikin käännos polulle pitkäksi. Se oli yksi kisan muutamasta pienestä virheestä, olisiko muutama sekuntti mennyt.

2-3 olisi ollut varmaankin hiukan nopeampi vasemmalta, kun oikealta ei päässyt vielä ihan aidan pään jälkeen kohti rastia. 3-4-5 oli juoksuvälejä. 5-6 oli monta reittiä, mutta tuskin niillä juuri eroja oli, piti vain nopeasti valita joku.

6-7 oli pitkä väli. Oikea kierto näytti selkeältä ja sinne lähdin. Vasemmalta olisi voinut myös kiertää, mutta on edelleen hiukan epäselvää, saiko jalkakäytävää juosta kadun reunaa. Tonttivihreän ja ja kielletyn kadun väli on niin pieni, ettei kartasta näe, onko siinä väli vai ei. Olisi pitänyt sitä hiukan levittää, jos se oli tarkoitettu juostavaksi niin kuin varmasti oli. Oikealta kiertävällä reitillä pystyi lopun menemään oikealta tai vasemmalta, itse katsoin oikean selkeämmäksi. Kun tuolla välillä väliaika oli kolmanneksi nopein, hyvä reitti se varmasti oli.

7-8 yhden pensasaidan olisi voinut juosta talon ja puskan välistä, en sitä huomannut ja kiersin oikealta. 8-9 tuli lopussa pysähdys, kun luulin rastin olevan piharakennuksen vieressä. 7-9 pätkällä tuli takkiin varmasti yhteensä reilu 5 sekuntia.

Lopussa ei mitään kummoista, ei juurikaan reitinvalintaa, mutta hereillä piti olla. Kisahan meni hyvin, sen tietää jo siitä, kun virheiden määrä jää reiluun 10 sekuntiin ja sellaisia pikku virheitä tulee ylipäänsä mainittua. Kauden alussa tuntui, että minuuttia pienempiä virheitä ei kannata edes laskea… Eroa kärkeen oli nyt 44 sekuntia, joten jotain se 10 sekuntiakin merkitsee. Mutta vaikea sitä on sellaista suoritusta saada aikaiseksi, etteikö missään kohtaa voisi mennä paremmin. Juoksukin kulki hyvin, tosin kyllä nämä tuplasprintit ovat aika rajuja jaloille.

Kisat Raaseporissa olivat kaikin puolin hyvät. Tuplasprintti kahdessa eri maastossa on aina hienoa. Kisat olivat myös eri tyyppisiä, aamupäivällä reitivalintaa, iltapäivällä sujuvaa suorittamista. Karttakin oli hyvä, ihan kohtuullisesti sai selvää 1:4000 kartasta, vaikka en toki olisi vastustanut 1:3000 karttaa, kun se on SM-sprintissäkin omassa sarjassa tarjolla. Ratapainatus erottui hyvin, kun numeroissa oli valkoiset reunat. Ja kuten jo mainitsin, mokkapalat olivat hyviä. Ehkä ainoiksi pieniksi miinuksiksi jäivät turhan pitkä tauko kisojen välissä, väärän värinen 714-merkintä aamupäivän kisassa ja liian kapea tonttivihreän ja kielletyn kadun väli pitkällä välillä iltapäivällä.

Paluumatkalla mökille käytiin syömässä Perniön Kebabissa. Kyllä siinä taas nälkä lähti vähäksi aikaa. Terassilla syödessä oli mukavaa seurata varpusten ja pikkuvarpusten puuhailuja. Ne tuntuvat viihtyvät paikalla, kun on vanhaa kunnon orapihlaja-aitaa, mikä on niille tärkeä suojapaikka.

Kategoria(t): Suunnistus Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.