Jyvässprintti ja Tykkimäkisprintti junalla matkustaen

Viimeisellä rastilla

Viikonlopun ohjelmassa oli yhteensä kolme sprinttikisaa, lauantaina Jyvässprintti Jyväskylässä ja sunnuntaina Tykkimäkituplasprintti Kouvolassa. Päätimme jo alkukesästä, että käydään molemmissa ja mennään junalla.

Matka kohti Jyväskylää alkoi lauantaiaamuna puoli seitsemän. Sopivaa bussiyhteyttä ei aamulla ollut, joten kävelimme Leinelän asemalle reilu pari kilometriä. Oli hieno aamu kävellä ja hienot maisemat junasta alkumatkalla.

Maisema junan ikkunasta aamulla klo 7 jälkeen Hiekkaharjussa

Jyväskylään saavuttiin reilun kolmen tunnin junamatkan jälkeen. Ehdottomasti mukavampi istua junassa kuin ajaa autolla se reilu kolme tuntia. Perillä oltiin klo 10.30 ja kisa alkoi vasta klo 14.30.

Ensin piti päästä syömään, kun aamupalasta alkoi olla aikaa. Syötiin lounas Mestarin Herkun PikAteriassa. Lounaan jälkeen aika kului tutustuessa Toivolan vanhaan pihaan ja siellä olevaan käsityömuseoon, turistiakin siis ehdittiin hetken leikkimään. Loppuaika kului kirjastossa lehtiä lueskellessa. Kisapaikalle matkustettin paikallisliikenteen bussilla 25.

Jyvässprintti suunnistettiin tänä vuonna Pupuhuhdan ja Huhtakeskuksen maastoissa. Pupuhuhta on rinteeseen rakennettu lähiö, Huhtakeskuksen alueella taas oli lähinnä julkisia rakennuksia. Maasto oli siis sikäli mielenkiintoinen, että maastotyyppi muuttui täysin, kun tultiin pitkällä välillä Pupuhuhdasta Huhtakeskukseen. Vähän aikaa ehdittiin seurata pääsarjojen näyttökisaa ennen omaa kisaa.

Espoon kisasta alkaen on ollut ongelmia takareiden ja pakaran kanssa ja puoleentoista viikkoon alla oli juoksua vajaa kaksi kilometriä. Ei ollut hajuakaan, pystynkö juoksemaan viikonloppuna kunnolla yhtään kisaa, yhden kisan vaiko peräti kaikki. Verrytellessä kevyt juoksu oli ok, mutta vauhdikkaammin ei pystynyt juoksemaan. Kun sitten väkisin veti muutaman vedon ja meni lähtöpaikalle, saattoi toivoa parasta. Onneksi jyrkkä nousu Pupuhuhtaan oli ennen lähtöä eikä sen jälkeen.

Jyvässprintti H45 / Pupuhuhta / Suunta Jyväskylä

Alkumatka oli kunnon kerrostalopujottelua, vähän rappusia, mäkeä, aitoja, hienoa sprinttiä. Kolme ensimmäistä rastia meni hyvin, vaikkakin jalan takia juoksu ei ollut kovin kummoista, ponnistuksen loppu jäi puuttumaan. Neloselle tuli sitten rehellinen pummi, piirsin sen välin reitin sinisellä. Väli tuntuikin vähän liian helpolta, kunnes viimeisen talon nurkalla oli portti kiinni ja valvoja vieressä. Katsoin äkkiä kartasta, että aitahan siinä on, ei siitä pääse. Ajattelin kiertää yläkautta ja vähän matkaa meninkin siihen suuntaan, kunnes huomasin, että pitää kiertääkin aika kaukaa. Päätinkin sitten kiertää pitkän kerrostalon länsipuolelta. Eihän siinä enää tuossa kohtaa järkeä ollut, mutta aina ei suunnistaessa tehdyissä päätöksissä ole. No, eipä tietysti ole suunnistuksen ulkopuolellakaan tehdyissä… Olisiko siihen puolisen minuuttia mennyt. Samaan ansaan näyttivät ajaneen muutkin reittinsä ladanneet eli Leppänen ja Nurmiainen.

Viitoselle kiersin oikealta, kuutoselle vasemmalta. Luulen, että kummallakin välillä molemmat kierrot olivat aika tasavertaisia. Seiskalle vasemmalta, pari muutakin reittiä oli tarjolla, mutta tuskin isoja eroja. Kasille mennessä Hytönen sai minuutin kiinni ja meni ohi. Eipä tällä jalalla ollut paljon saumaa roikkua perässä.

Ysille menin vasemmalta, kun halusin välttää metsäpätkää, mutta ehkä oikea olisi ollut aavistuksen nopeampi.  Kympille vasen oli selvä ja myös 11:lle vasen nopeampi.

Sitten tulikin pitkä väli pois Pupuhuhdasta. Hetken mietin, kumman alikulun kautta kannattaa mennä, mutta äkkiä oli selvää, että kauaa ei kannata miettiä. Vasemmalta menin, mutta hyvin tasavertaiselta näin jälkikäteen näyttää oikeakin.

Päivä tyhmin pummi, se toinen, tuli toiseksi viimeisellä. Piirretty taas sinisellä. Ajatus lakkasi kulkemasta hetkeksi ja sen hetken aikana ehdin jo väärälle puolelle rakennusta. Taisi siinäkin puolisen minuuttia mennä.

Hyvä kun pääsin kisan läpi. Jos nuo pari pummia olisi jäänyt pois, olisin ollut tyytyväinen, nyt jäi vähän harmittamaan. Ja tietysti, jos jalka olisi ollut kunnossa…

Hyvä rata ja maasto oli Jyvässprintissä. Huomasin ja lähdössä, että koodit ovat peräkkäin aika pitkälle ja mietin, olisiko alku sama kuin pääsarjalla. Ja olihan se, rastille 12 saakka sama kuin H21. Ja eron olisi voinut mitata kalenterilla, mutta juokseehan siellä aika paljon nuorempia miehiä…

Tulin maaliin noin klo 15.32 ja bussi asemalle lähti läheiseltä pysäkiltä klo 15.55. Ja tuohon bussiin piti ehtiä, että ehdittiin illan viimeiselle junalle kohti Kouvolaa klo 16.38. Ehdittiin, vaikka liikaa ei aikaa ollut maaliintulon jälkeen. Eipä tarvinnut miettiä, lähteäkö loppuverkalle vai ei…

Junalla matkustettiin Kouvolaan Pieksämäen kautta ja perillä oltiin kahdeksan maissa. Ei muuta kuin kaupan kautta hotellille, suihkuun ja nukkumaan.

Aamulla taas aikainen herätys, aamupalalle ja klo 8.25 lähtevälle bussille Matkakeskuksen eteen. Saatiinkin bussilla yksityiskyyti kohti Tykkimäkeä, viimeinen kilometri piti kävellä. Tuo bussi ei järin usein kulkenut, seuraava olisi mennyt kolmen tunnin päästä. Oltiin ajoissa kisapaikalla. Aamu oli viileä ja sumuinen, mutta kisapaikalle kävellessä sumu jo hälveni ja aurinko alkoi lämmittää.

Tykkimäkisprintti juostiin nimensä mukaisesti osin Tykkimäen huvipuiston alueella. Huvipuistoa pyörittävä yritys on kuulemma Kouvolan Suunnistajien tukija ja yritys oli itse ehdottanut kisan järjestämistä. Hieno idea ja hienoa, että KS sen toteutti.

Tiina lähti aamupäivän kisaan jo kymmenen jälkeen ja suunnisti hienosti toiseksi. Oma lähtöni oli tuntia myöhemmin. Piti edellistäkin päivää enemmän lämmittää jalkaa juoksukuntoon ja vähän huonompaa se juoksu olikin aamupäivällä ja etenkin iltapäivällä.

Tykkimäkisprintti H45 ap / Tykkimäki / Kouvolan Suunnistajat

Lähtö oli alhaalta Käyrälammen leirintäalueen reunasta. Ensimmäiset välit kolmoselle saakka olivat suoraviivaista puistosuunnistusta. Neloselle oli pitkä väli, jolla oli nousua 40 metriä. Aika harvinaista sprintissä Suomessa, Pispalassa tosin oli vielä enemmänkin. Ensin piti päästä ylikulkusillalle. Menin vasemmalta, mutta kun nyt kartasta katsoo, olisiko oikea ollut hiukan lyhyempi. Väliajoista on paha sanoa mitään, kun väliä on pitkä. Sillan jälkeen päätin mennä edelleen vasemmalta, koska siellä ei ollut rappusia. Loppuosa välistä olikin sitten ihan erityyppistä, tärkeintä oli luovia sujuvasti huvipuistolaitteiden seassa ja pysyä kartalla.

Samaa olivat seuraavatkin välit, reitinvalinta tuskin juurikaan merkkasi, toteutus sitäkin enemmän. 9-10-välillä tuli sitten karmea pummi (sininen viiva). Kun ysiltä kympille ei ollut piirretty viivaa ennen kuin juuri ennen kymppiä, lähdinkin takaisin kohti kasia, sinne kun viiva meni. Kävin nelosen vieressä ja tajusin, että olen ihan väärässä suunnassa. Sitten vedin vielä kympistä ohi väärään metsäsaarekkeeseen. Tuohon vierähti aikaa 45 sek. Se pummi se vasta harmitti. Kipeällä jalalla 2 min kärkeen ja siihen vielä 45 sek pummi. Ei siinä näköjään yhtään sijoitusta mennyt, mutta kauheasti aikaa kumminkin.

Iltapäivän kisan verryttelyä aloittaessani tuntui jo vähän siltä, että nyt olisi viisainta jättää kisa väliin. Päätin kumminkin lähteä, kun oli kiva ja erikoinen kisa taas tiedossa.

Tykkimäkisprintti H45 ip / Tykkimäki / Kouvolan Suunnistajat

Pari ensimmäistä väliä oli melko raakaa juoksua. Jäin muista samaan aikaan lähteneistä jo K-pisteelle vaikka kuinka paljon, ei vaan kestänyt kunnolla ponnistaa. Kun jää reilun parin minuutin matkalla kakkoselle 29 sek, on vauhtiero hirveä. Onneksi yksijalkaisena pärjäsi vähän paremmin, kun suunnistus vaikeutui. 2-4 oli kivaa pujottelua. Viitosta hain kolmen mökin takaa ennen kuin rasti löytyi. Siinä kun sai levätä, kuutoselle tuli pohja-aika, kun vielä näin jonkun menevän rastille ja osuin suoraan oikean mökin taakse.

Seiskalle ajattelin mennä oikealta vaihtelun vuoksi, mutta jotenkin katsoin aidat väärin. Kurvasin pian takaisin vasemmalle reitille. Sillan jälkeen piti mennä oikealle, kun rasti oli siellä. Huvipuistoalue oli taas samanlaista pujottelua kuin aamulla. Maasilta oli mennyt minuutilla ohi, kun lähdin kuutoselta väärään suuntaan, selkä sentään näkyi vielä jonkin matkaa. Kympillä olin puoli minuuttia perässä, mutta 11:llä oltiinkin yllättäen melkein yhtä aikaa. Sen jälkeen taas selkä loittoni tasaisesti.

Viitosen pummi ja kuutoselta lähtö olivat hölmöjä virheitä, muuten suunnistus oli hyvää. Juoksu oli sitä, mihin pystyi eli ei hääppöistä. Enemmän tykkäsin aamupäivän radasta, vaikka ei niissä lopulta hirveä isoa eroa ollut. Huvipuisto-osuus oli aamulla vähän pidempi.

Tällä kertaa oli aikaa puoli tuntia maaliintulosta, kun piti lähteä kilometrin päähän bussille. Ja tällä kertaa olisi ehditty tuntia myöhemmälläkin bussilla junalle, mutta näin oli hyvä, ehdittiin rauhassa käydä syömässä.

Viikonlopun aikana taidettiin kulkea 11 kulkuneuvolla ja kävelyäkin tuli jonkin verran. Ihan kiva reissu kaikkiaan, erilainen kuin olisi ollut autolla mennen. Ja jos ympäristöasioita miettii, näinhän meidän olisi syytä suunnistuskisoihin mennä aina silloin, kun kisat ovat julkisilla saavutettavissa. Sprintit usein ovat.

Aika monta kertaa on junalla sprinteissä käyty, mieleen tulee ainakin Helsingin SM-sprintti, tämän vuoden Grano-Games, viime vuonna FIN5-sprintti ja Rinkelirastit ja nyt nämä.

Yleisenä asiana näillä kokemuksilla voisi todeta, että pääkaupunkiseudulla ja Tampereella järjestäjät osaavat ennakkoinfossa huomioida julkisilla tulevat hyvin, muualla on itse otettava selvää, usein kysyttävä etukäteen tietoja järjestäjiltä.

Julkisilla kulkeva kaipaisi hyvissä ajoin etukäteen perustietoja siitä, missä kisa suunnilleen on ja milloin se alkaa. Jos junalippuja haluaa ostaa edullisesti, ne on ostettava usein useita viikkoja ennen. Lähempänä matkaa hinta on jopa 2,5-kertainen. On siis oleellista tietää, pääseekö juna/linja-autoasemalta kisapaikalle paikallisbussilla tai kävellen eli onko julkiset ylipäänsä vaihtoehto. Samoin alkamisaika on hyvä tietää ajoissa, eikä se saisi muuttua tiedon julkistuksen jälkeen. Kaikki tämä ei ole järjestäjille aina helppoa, tiedän sen pari kertaa ratamestarina ja monia kertoja tiedottajana olleena.

Usein kisasivuilla julkaistaan opastuksen alku ja ajoaika. Sen perusteella on joskus aika vaikea tutkia paikallista reittiopasta ja miettiä, mitähän kautta kisapaikalle saa tulla. Eli lyhyet ohjeet kävellen, pyörällä tai bussilla tuleville auttaisivat asiaa.

Eipä sitten oikein muuta tarvitakaan, noilla pärjää. Paikalliset reittioppaat ja aikataulut kyllä löytyvät googlaamalla.

Kiitokset Suunta Jyväskylälle ja Kouvolan Suunnistajille hyvistä sprinteistä, meillä oli kiva viikonloppu!

Kategoria(t): Suunnistus Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.