Vaellus Kilpisjärvi-Termisjärvi-Termisvaara 6.-8.8.2019

Norjan tuntureita Tsahkaljärven takana

Teimme kolmen päivän vaelluksen Käsivarren Lapissa reitillä: Kilpisjärvi – Tsahkaljärvi – Marjajärvet – Paihkasjärvi – Termisjärvi (yö) – Termisvaara – Termisjärvi (yö) – Tsahkaljärvi – Kilpisjärvi. Matkaa kertyi ensimmäisenä päivänä 16 km, toisena 12 km ja kolmantena 15 km eli yhteensä 43 km.

Juttu vaelluksesta on jaettu osiin:

Kilpisjärvi-Termisjärvi-Kilpisjärvi reittikarttoineen (tämä juttu)
Nousu Termisvaaralle
Termisjärven varaus- ja autiotupa
Lintuja
Eläimiä
Kukkia

Vaelluksemme alkoi tiistaina 6.8. ennen puolta päivää Luontokeskuksen parkkipaikalta. Edellisen yön olimme olleet Hotelli Kilpiksen retkeilymajassa, illalla oli käyty rantasaunassa, syöty Kilpiksen ravintolassa, aamulla aamu-uinti 10-asteisessa Kilpisjärvessä ja päälle Kilpiksen hyvä aamiainen. Hiukan silti väsytti, vähän liikaakin, kun alla oli edellisestä torstaista lähtien aktiviteettia Taivaskeron lenkki Pallaksella, Tunturiprologi kolmen valtakunnan rajapyykin maastossa, Tunturisuunnistus 1. ja 2. päivä ja Saanalle nousu. Viime vuonna pääsimme aloittamaan vaelluksen UKK-puistossa niin, että edeltävinä päivinä ei ollut liiaksi aktiviteetteja.

Lähdimme hiljaksiin nousemaan mönkijäuraa läheltä poroaitaa kohti Tsahkaljärveä. Keli oli pilvinen mutta poutainen. Tuuli ei osunut metsään, joten sääskiä oli jonkin verran. Ylempänä sitten raikas tuuli puhalsi vasten kasvoja ja sääskistä ei ollut tietoakaan, eikä mistään muistakaan ötököistä.

Hienompia maisemia alkoi näkyä Tsahkaljärven itäpäätä lähestyttäessä. Halusimme pois mönkijäuralta pienemmälle polulle ja lähdimme joen ja poroaidan ylityksen jälkeen eteläistä polkua Marjajärvien suuntaan. Kun pysähtyi ja katsoi tulosuuntaan, maisemat olivat hienot.

Norjan tuntureita Tsahkaljärven ja Kilpisjärven takana

Polku loppui suoalueen reunaan ennen Marjajärviä. Siinä mietimme jonkin aikaa, lähdemmekö pohjoiseen kohti Termisjärven polkua vai lähdemmekö tutkimusretkelle katsomaan, pääseekö Marjajärvien ja Paihkaisjärvien eteläpuolelta kulkemaan. Riskinä oli, että jostain suosta tai purosta ei päästäisi yli ja joutuisimme palaamaan pitkänkin matkaa takaisin.

Riski kannatti. Kun oli ollut kuivaa, soista ja puroista pääsi lähes heittämällä yli. Reitin varrella oli paljon lintuja, joista muutamia löytyy jutun lintuosiosta. Hyvin jäi mieleen monet kahlaajat ja lukuisat tunturikihut. ”Saalina” oli myös kahdet poronsarvet.

Marjajärvillä oli paikoin hiekkarantoja, olisi ollut mahtavia paikkoja leiriytyä teltan kanssa. Me olimme kuitenkin liikkeellä kevyellä varustuksella tarkoituksena yöpyä Termisjärven tuvassa. Kevyt varustus tässä tarkoittaa korkeintaan 10 kg reppua, vaikka minulla oli lisäpainona vielä järkkäri ja teleobjektiivi matkassa. Tavaraa oli ihan riittävästi, sanoin ruokaa, jäipä jokunen vaatekappale jopa käyttämättäkin ja hiukan ruokaa syömättä.

Varaustuvissa kun yöpyy, reitti on suunniteltava tarkemmin, mutta reppu on kevyt. Teltan kanssa taas rinkka on painava, mutta reittiä voi koko ajan soveltaa ja voi yöpyä mistä vaan hienon paikan löytää. Kummassakin on puolensa. Minusta kuitenkin kannattaa valita jompi kumpi, eli kevyin kantamuksin varaustupiin tukeutuen tai sitten painavan rinkan ja teltan kanssa mistä parhaat reitin ja leiripaikat löytää. Varaustupavaellus painavan rinkan kanssa ei kuulosta houkuttelevalta.

Jos oli Marjajärvillä hiekkarantoja, oli siellä myös hienoja hiekkatievoja. Tasaisia hiekkakenttiä laakeiden kumpareiden päällä. Olisi vaikka voinut pistää jalkapallopelin pystyyn, kun olisi vaan ollut pallo.

Hiekkatievoja Marjajärvien ympäristössä, tunturikihujen koti

Jatkoimme matkaa laakson eteläreunaa kohti Paihkasjärveä. Tuolla Tsahkaljärven ja Termisjärven välisellä laaksolla ei ainakaan kartan mukaan ole nimeä. Marjajärvien ja Paihkasjärvien välissä kartassa lukee Báikkasvággi eli sen perustella laaksoa voisi kutsua Paihkaslaaksoksi ja edelleen lähempänä Termisjärveä Dierpmesvággi eli Termislaakso. Mutta onko laakso Tsahkaljärveltä lähtien Paihkaslaakso, sitä en tiedä.

Ennen Paihkasjärveä (Báikkasjavri) mietimme, joko siirrymme järvien pohjoispuolelle polulle, mutta päätimme kulkea vielä Paihkasjärven eteläpuolelta. Paihkasjärvi on kahden pahtarinteen välissä: etelässä on Paihkasvaaran Báikkasbákti ja pohjoisessa Salmivaarojen Coahpebákti. Järven ja pahdan välistä oli kuitenkin helppo kulkea, alarinne oli loivaa. Löytyi sopivasti poronpolkuja. Porot kyllä löytävät reitit kivikkojen ja pajukkojen seasta hyvin, niihin kannattaa luottaa.

Paihkasjärven eteläpuolella. Kaukana häämöttää Termisjärvi ja viiden ja puolen kilometrin päässä niemi, jolla Termisjärven tupa on

Heti Paihkasjärven jälkeen ylitimme kiviä pitkin Paihkasjoen (Báikkasjohka). Se oli helppo ylittää tällä vesimäärällä, mutta märempään aikaan pitäisi taatusti kahlata. Joelta suuntasimme polulle, jota sitten kuljimme loppumatkan Termisjärven tuvalle. Loppumatka tuntui loputtomalta, kun tupa näkyy viiden kilometrin päähän eikä yhtään tunnu lähenevän. Vielä Termisjärven länsipäästäkin on matkaa kaksi kilometriä.

Menomatkan reiluun 16 kilometriin käytimme aikaa taukoineen kuusi ja puoli tuntia. Kolmasosa matkasta oli polutonta ja erityisesti lintujen kuvaamista oli matkan varrella mukavasti.

Itse tuvasta ja seuraavan päivän noususta Termisvaaralle on omat juttunsa.

Meillä oli viimeisen vaelluspäivän aikataulu vähän tiukka. Auto piti lastata junaan Kolarissa klo 16.50-17.05. Oli ensin 15 km vaellus takasin Kilpisjärvelle ja sitten reilun kolmen tunnin ajo Kolariin. Syömässäkin olisi kiva käydä matkalla. Laskimme, että autolla pitäisi päästä liikkeelle viimeistään klo 12, jotta lounaalle olisi hyvin aikaa. Vihoviimeinen takaraja lähdölle oli klo 14, jolloin olisi pitänyt ajaa aika reippaasti ja lounas saati junaeväiden ostaminen olisi jäänyt. Tavoite oli päästä matkaan Termisjärveltä klo 7.

Kun nyt satuimme olemaan hereillä klo 4 jälkeen, päätimme nousta aamupalan tekoon. Lopulta olimme pihalla valmiina lähtöön klo 6.07. Termisvaaran pahdan puolivälissä oli pilvikerros ja muutenkin näytti pilviseltä. Lännen suunnassa näytti kirkkaammalta. Lämmintä taisi olla kolmisen astetta eli pipo ja hanskat olivat mukavat.

Muutaman kilometrin jälkeen alkoi aurinko paistaa ja maisema tulosuuntaan oli todella hieno.

Termisjärvi aamulla klo 7, kun olimme jo paluumatkalla kohti Kilpisjärveä

Kuljimme pääpolkua, mönkijäuraa, mutta oikaisimme suorempaa pikku polkua viimeiset kilometrit ennen Tsahkaljärveä. Tiukasta aikataulusta huolimatta oli mukava kulkea, kun totesimme olevamme aikatauluamme edellä puolitoista tuntia. Klo 9.40 olimme jo Tsahkaljärven itäpäässä.

Marjajärvistä laskeva joki laskee Tsahkaljärveen, taustalla Saana

Klo 10.30 olimme Luontokeskuksessa palauttamassa tuvan avaimia. Ehdimme käymään vielä uimassa Kilpisjärvessä, vesi oli tällä kertaa +12 astetta. Matkalla Kolariin ehdimme hyvin poiketa hyvällä lounaalla Kaaresuvannon Rajabaarissa ja kaupassa Muoniossa ostamassa eväitä junamatkalle. Kolarissa olimme hyvissä ajoin ennen lastausaikaa. Pitkä päivähän siitä tuli, kun nousimme jo klo 4 jälkeen.

Vaellus oli kaikkiaan hieno. Termisjärvi oli kiva nähdä sulan maan aikaan ja Termivaarallekin pääsin kiipeämään. Ehkäpä vaelluksen kohokohta oli menomatkan osuus Marjajärvien ympäristössä, missä oli paljon tunturikihuja. Ja tietysti suopöllön näkeminen Termisvaaran laella. Ja hillojen syöminen jälkiruoaksi tuvalla. Teimme muuten jälkiruokaa Lars Monsenin opein eli sekoitimme hilloja ja sokeria soseeksi ja söimme sitä näkkileivän päällä marmeladin tapaan. Ja maisema aamuseitsemältä aamuauringossa Termisjärven suuntaan paluumatkalla. Ja…

Kartta aukeaa isompana — menoreitti on merkattu punaisella, paluureitin poikkeamat sinisellä, Termisvaara vihreälläArtikkelin kartta-aineistojen lähde: Maanmittauslaitoksen Maastokarttarasterin 1:50 000 lehdet W332 ja W334 08/2019 (Maanmittauslaitoksen avoimen tietoaineiston CC 4.0 -lisenssi).

Kategoria(t): luonto Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.