Tampere-suunnistuksen sprintti 2018

Tampere-suunnistuksen sprintti H40 osa 1 / Koovee / TTY

Eilen illalla oltiin Tampere-suunnistuksen sprintissä Hervannassa. Lämmintä oli taas ihan riittävästi, Tampereella oli iltapäivällä melkein +32 ja vielä lähtöhetkellä klo 20 hiukan yli +30. Eilenkään ei ollut omaa sarjaa tarjolla, tällä kertaa olin mukana H40-sarjassa.

Kisassa oli tällä kertaa aika monta täysin uutta tai harvoin koettua asiaa, sekä itselle, että aika monelle muullekin. Oli emiTag-leimaus, oli kartan kääntö, oli yhteislähtö ja oli vielä free choice -hajontamenetelmä. EmiTagia olin käyttänyt kolmen kisan verran, kartan kääntö oli Rinkelirasteilla, yhteislähtö on tietysti tuttu Jukolasta ja muista viesteistä, mutta ei sprintistä ja free choice -hajonta aivan uusi.

Ensin tuosta free choice -hajonnasta. Kilpailuohjeissa siitä ei kerrottu muuta, kuin että osalla rasteista saa vapaasti valita, kummalla rastilla käy, esim. yllä olevassa kartassa rastit 2 ja 5 sekä alempana rasti 10. En löydä myöskään nyt jälkikäteen mistään kuvausta, mikä tuon pohjimmainen idea on, eikä se kisassakaan auennut. Yhteislähdössä on tietysti totuttu hajontaan eli porukalla on välillä aina eri rastit, sehän on tuttua paitsi suunnistajille myös Jukolaa TV:stä seuranneille.

H40-radalla rasti 2 näytti ja näyttää varsin tasavertaiselta eli voisi ajatella, että jos juostaisiin väliaikalähdöllä, porukka valitsisi tasaisesti kumpaakin rastia. Kuitenkin rasteilla 5 ja 10 nopeampi valinta on niin ilmeinen, että ei varmaan kukaan käynyt sillä toisella rastilla. Mikä hajonta se sellainen on, mitä se palvelee muuta kuin tekee kartasta ja ratamerkinnöistä vaikeammin luettavaa, mutta eihän se voi olla tämän tarkoitus?

Tuolla systeemillä kyllä ratamestari voisi tehdä melkoisia jippoja, oli sitten yhteis- tai väliaikalähtö. Yrittää tehdä nopeammalta näyttävä vaihtoehto olemaan todellisuudessa hitaampi jne. Ja siihen vielä lisäksi lukusia eri reitinvalintavaihtoehtoja kaikilla väleillä. Sprintissä on usein hyvin vähän aikaa yrittää tehdä seuraavan rastivälin reitinvalinta ennen rastille tuloa. Parhaat pystyvät suunnittelemaan jopa useamman välin etukäteen, mutta siitä ei normaalisti saa etua verrattuna sellaiseen suunnistajaan, joka pystyy suunnittelemaan aina yhden välin etukäteen.

Tässä free choicessa pitäisi pystyä analysoimaan peräti neljä eri rastiväliä etukäteen, jotta löytäisi nopeimman vaihtoehdon. Tämä siis siinä tapauksessa, että valinta ei ole yhdellä silmäyksellä täysin selvä eikä myöskään näytä siltä, että valinta olisi yhdentekevä. Jos valinta näyttää liian vaikealta, onko mitään syytä, miksi suunnistaja ei lähtisi edellisen perään sen enempää valintaa pohtimatta? Ja kun se ensimmäinen joutuu sen valinnan tekemään, siihen menee hiukan aikaa ja perässä on entistä helpompi roikkua. Toki, jos lajia halutaan kehittää siihen suuntaan, että halutaan mitata täydessä vauhdissa, kuka pystyy tekemään parhaiten monimutkaista reittianalyysiä, silloinhan tämä free choice pitää tuoda myös henkilökohtaisiin kisoihin ja vieläpä niin, että valintapätkät voivat olla jopa usean rastivälin mittaisia ja äärimmäisen vaikeita verrata keskenään. Toivottavasti ei mennä tuohon suuntaan…

Eilen kakkosrastilla, missä vaihtoehdot olivat hyvin tasavertaisia, homma näytti sikäli ajavan asiansa, että kun olin itse ykkösellä neljäntenä, edellä olevista taisi kaksi lähteä toiselle kakkoselle ja yksi edelläni toiselle. Itse olin valinnan tehnyt etukäteen eli olisin lähtenyt samalle kakkoselle, vaikka kaikki muut olisivat lähteneet toiselle. Kun sitten kakkosen jälkeen töpeksin reilun minuutin verran, loppuradan valinnosta ei ole muiden osalta hajuakaan. Mutta eipä niissä kahdessa muussa eilen ollut paljon valittavaa.

Rastit 2-3

Sitten itse kisaan. Oman kisani kohtaloksi koitui eilen rastiväli 2-3. Itse kävin kakkosella 104 viereisen pikku kuvan alareunassa. Sieltä sitten tein suunnitelman joko 2-102:lle tai sitten kolmoselle nähden kartan niin, että sen 102:n vierestä pääsee omalle rastille. Hiukan sekavat nuo ratamerkinnät tuolla kohdalla ovat, kun 2-102 näyttäisi olevan rastin 3-101 koodi ja 3-101 on kartassa aika kaukana kolmosesta ja vielä kielletty alue kaiken lisäksi. Ja kun vielä korkeuskäyrä värjää rakennuksia yhdistävän luode-kaakko-suuntaisen käytävän ihan muun kuin rakennuksen väriseksi, en vaan nähnyt, että siitä ei pääse läpi. Tuo viereinen pikku kuva on tarkoituksella aika pieni, jotta asian voisi paremmin ymmärtää kuin isosta kartasta.

Tampere-suunnistuksen sprintti H40 osa 2 / Koovee / TTY

Seuraava näkemisongelma tuli reitinvalinnassa 10-11. Katsoin, että rastille pääsee rappusia luoteesta käsin ja että oikealta kiertävä reitti olisi nopeampi, kun siinä ei ollut metsää. Pitkä lisälenkkihän siitä tuli, kun piti koko iso rakennus kiertää ympäri. Ne rappusethan menivät vain ylös ovelle ja itse asiassa rasti olikin toisella puolella rappusten alapäässä eli vaikka siitä olisi päässyt läpi, olisi ollut ensin rappuset ylös ja sitten toiset alas.

Välillä 11-12 tuli sitten vielä iso reitinvalintavirhe. Katsoin, että lyhemmällä, oikealta kiertävällä reitillä on pitkät rappuset alas ja ylös, kun taas pidemmällä, vasemmalla reitillä ei niitä ole ollenkaan. Täysin pieleen katsottu, olisiko tuossa jo vähän keskittyminen herpaantunut, kun yritys oli vielä 2-3-välin ison pummin jälkeen tallella, mutta lopahti täysin 10-11-välin umpikujaan juoksemiseen. Oikealla olikin vain yhdet rappuset ylös, vasemmalla oli myös yhdet rappuset ylös ja sen lisäksi mäki alas metsässä ja toinen ylös tietä. Todella huono reitinvalinta, takkiin tuli yli puoli minuuttia, kun vielä lyhyen metsäpätkän toteutus oli surkea.

Vaikka oma kisa oli hyvä kolmea rastiväliä lukuunottamatta, ei siitä paljon iloa ole, kun niillä kolmella hävisi lähemmäs kaksi ja puoli minuuttia eikä päässyt yhteislähtökisan fiilikseen kuin kahden rastin verran.

En ole itse koskaan oikein tykännyt radoista, joilla kysymys on siitä, huomaako jostain päästävän läpi vai nimenomaan ei. Eilinen oli pääosin juuri sitä. Oikeastaan vain 6-7 ja mainittu 11-12 tarjosi kaksi erilaista reitinvalintaa. Ehkä tällaisen kisan toteutukseen olisi parempi tehdä lukuisia rastivälejä, millä olisi useita melko tasavertaisia reitinvalintoja. Voisi toimia paremmin kuin tämä free choice. Toisaalta, jos free choicella tarjoaisi tuollaisia kakkosrastien kaltaisin melko selkeitä ja tasavertaisia valintoja, porukka hajoaisi hyvinkin.

Mainokset
Kategoria(t): Suunnistus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.