Vappuhiihto Termisjärvelle

Maisemaa Termijärvellä. Viisi kilometriä pitkä tunturijärvi syvässä laaksossa. Oikealla oleva Diepmesvarri on aika tarkkaan Saanan korkuinen (1029 m), nousua järveltä yli 400 metriä.

Tämä päivä oli aika samanlainen kuin eilinen. Pilviä oli vielä vähemmän taivaalla kuin eilen, mutta tänään tuuli. Lähdimme tänään matkaan tuntia ennen kuin eilen, tällä kertaa luistelusuksilla. Vappuhiihdon kohteena oli Termisjärvi (Diepmesjavri), jonne on matkaa noin 15 km. Tarkoitus oli hiihtää hankea pitkin, mutta taas turvana hangen pettämisen varalta oli samassa laaksossa kulkeva kelkkareitti.

Alkunousu Tsahkaljärvelle mentiin samaan reittiä kuin eilen. Nousu vaan oli selvästi raskaampi luistelusuksilla. Hanki kyllä kantoi täysin, mutta se ei ollut tasaista ja koivujakin on aika tiheässä. Koivikossa nähtiin reissun ensimmäinen riekko. Tänään oli järkkäri matkassa ja ehdin sen kaivaa repusta esiin.

Riekko tunturikoivikossa matkalla kylältä Tsahkaljärvelle

Tällä kertaa ei hiihdetty kelkkauraa Tsahkaljärven yli vaan rantaviivaa pitkin järven kaakkoispäähän. Sieltä lähdimme nousemaan hangella ylöspäin. Kelkkaura jäi vasemalle, mutta suunnistaminen oli helppoa, kun oikealla kohosi Ailakkavaara. Se on kyllä ihan kunnon tunturi nimestään huolimatta, korkeutta 915 m eli vain sata metriä vähemmän kuin Saanalla. Vasemalle jäi eiliseltä tuttu Masetvarri. Pidemmällä laaksoa reunustivat oikealla eli etelässä Paihkasvaara ja Diepmesvarri, vasemalla eli pohjoisessa Muurivaara ja Salmivaarat.

Oli uskomattoman hienoa hiihtää hangella Tsahkaljärveltä Termisjärvelle ja takaisin. Hiihdettävää hankea riitti silmäkantamattomiin.

Eipä voisi kuvitella juuri hienompaa paikkaa luistella. Hankea silmäkantamattomiin ja varaa valita reittinsä niin kuin haluaa. Meilläkin jossain kohtaa reitti erosi, kun lähdimme kiertämään jotain tömpyrää eri puolilta ja minä sitten päädyinkin hiihtämään jonkin matkaa selvästi ylempänä.

Pieni hiihtäjä isossa laaksossa. Luistelubaanalla riittää leveyttä.

Koko matka Termisjärvelle oli vastatuulta ja aika pitkään myös ylämäkeä. Mutta parempi niin, takaisin oli mukava tulla myötätuuleen. Matkalla juttelimme pariskunnan kanssa, joka oli palaamassa 9 vrk vaellukselta ahkioiden ja teltan kanssa.

Termisjärven tupa erottui kaukaa. Arvioin kerta toisensa jälkeen matkaa sinne ja kerta toisensa jälkeen sinne oli todellisuudessa tuplamatka. Jopa viimeinen 300 metriä olikin todellisuudessa 600 metriä. Näkyvyys oli todella hyvä, siksi kai etäisyyden arviointi oli niin vaikeaa. Tupa oli aika huimassa paikassa viisikilometrisen Termisjärven rannalla. Sekä etelässä Diepmesvarri että pohjoisessa Jollanoaivi kohosivat 400 metriä järven pinnasta yli tuhanteen metriin. Suomessahan ei ole yli tuhatmetrisiä tuntureita jonkun laskelman mukaan kuin 29 kpl ja ne kaikki ovat täällä. Tuolta listalta löytyy Diepmesvarri 1028,8 m, Saana 1028,7 m ja Jollanoaivi 1026,3 m.

Pidimme lyhyen evästauon tuvalla ja lähdimme hiihtämään takaisin. Ihan samoja jälkiä emme hiihtäneet paluumatkalla juuri ollenkaan, hiihdettävää hankea kun riitti. Vaikka samaa laaksoa hiihdimme, maisema oli erilainen eri suuntiin. Yksi hienoimmista maisemista tänään oli ylhäältä laaksosta Kilpijärven yli Norjan ja Ruotsin tuntureille.

Näkymä Kilpisjärven yli Norjan ja Ruotsin tuntureille

Tänään lenkki sujui hiukan vauhdikkaammin kuin aiemmat, 30 km matkaan meni kolme tuntia. Lenkin päätteksi odotti taas hotelli Kilpiksen rantasauna ja avanto. Kilpiksestä puheen ollen, selvittelin eilen illalla hiukan paikan historiaa. Päärakennuksen ensimmäinen osa on valmistunut vuonna 1949 Kilpisjärven Matkailuhotellin käyttöön. Retkeilymaja Kilpisjärvellä avattiin jo 1937. Tie tänne avattiin vasta jatkosodan aikana 1941. Mutta takaisin saunaan ja avantoon. Lienee yksi hienoimmista avannoista, mitä mistään löytyy, varsinkin tällaisena iltapäivänä.

Hotelli Kilpiksen rantasauna ja avanto ovat varsinkin tällä kelillä niin hienoja, että mahtaako mistään löytyä vastaavaa

Kategoria(t): Hiihto Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.