Kaamos on loppunut Kiilopäällä

Aurinko paistaa Ahopään laelle

Meidän piti olla Kiilopäällä jo eilen iltapäivällä ja ehtiä hiihtämäänkin, mutta toisin kävin. Koneen piti lähteä Helsinki-Vantaalta klo 11.45 kohti Ivaloa. Ollessamme vasta Leinelän asemalla matkalla lentokentälle kymmenen maissa, tuli tekstiviesti, että kone tulee myöhästymään. Kun pääsimme lentokentälle, monitorissa luki AY603 Ivalo klo 11.45 cancelled. Finnairin service deskillä kerrottiin, että Ivalossa ei lumipyryn takia saada kenttää auki eikä mahdollisesti saataisi koko päivänä. Pian tulikin tekstiviesti, että meidät on buukattu klo 12.20 Rovaniemelle lähtevään koneeseen ja Rovaniemeltä loppumatka taittuisi bussilla.

Saatiin voucherit, millä sai ostaa syötävää kentältä. Meinasi vaan tulla kiire käyttää ne, kun piti jo kiirehtiä Rovaniemen koneeseen. Ostettiin mm. patonkeja, jotka saatiin mukaan evääksi. Rovaniemen koneeseen päästiin sisään noin klo 12. Koneen lähtöä odotellessa katseltiin ja ihmeteltiin tietoja siitä, että Norwegianin kone klo 12.25 oli lähdössä juuri Ivaloon. Se lähtikin lopulta klo 13.02 eli tunnin ja vartin sen jälkeen, kun meidän peruutetun koneemme piti lähteä. Se laskeutui Ivaloon saman tunnin ja vartin sen jälkeen, kun meidän koneemme piti laskeutua. Muitakin koneita laskeutui sinne sen jälkeen.

Me sen sijaan istuimme Rovaniemen koneessa odottamassa matkustajia joltain toiselta lennolta. Eli muutamaa matkustajaa toiselta lennolta odotellaan täydessä koneessa kolme varttia, mutta toinen kone ei voinut odottaa reilua tuntia kentän saamiseksi auki. Lopulta kaikki olivat koneessa ja se työnnettiin irti putken päästä. Vitsailin sillä hetkellä, että nyt varmaan päästään kiitoradan päähän mistä rullataan takaisin ja kerrotaan, että kone on rikki. Näinhän meille kävi vuosia sitten Wienistä kotiin lähtiessä silloin Tyrolean Airwaysin koneessa.

Päästiin tuskin sataa metriä eteenpäin, kun pysähdyttiin. Vähän ajan päästä kapteeni kertoi yhden tietokoneen olevan jumissa. Olisiko siinä seisottu kymmenisen minuuttia, kunnes tietokone oli kunnossa ja päästiin lähtemään reilu tunti aikataulusta myöhässä. Se sama reilu tunti, jonka alkuperäisen lennon olisi pitänyt odotella päästäkseen Ivaloon. Joku ehkä kysyisi, miksi se peruutettiin eikä odotettu. Niin mekin kysyimme. Ja moni muu myös…

Rovaniemeltä bussi lähti kolmen maissa iltapäivällä kohti Ivaloa. Jäätiin pois Kiilopään tien päässä Kakslauttasessa ja pienen odottelun jälkeen saatiin taksi viimeiselle kuudelle kilometrille. Perillä Kiilopäällä oltiin puoli seitsemän maissa. Ehdittiin saunaan ja syömään.

No, sitten itse asiaan. Täällä tuli lunta lauantain ja sunnuntain aikana noin 30 cm. Tänä aamuna mittari näytti Kiilopäällä -21. Maisema oli komea katsella, mutta enemmän hiihtäneet voivat ehkä kuvitella, kuinka nihkeä on tuollainen keli. Emme pitäneet kiirettä ladulle lähtemisen kanssa, lopulta ajoitus osui vahingossa juuri oikeaan ja olimme Ahopäällä lyhyen päivän aikana. Aurinko nousi tänään klo 11.45 ja laski klo 12.50. Kaamos täällä loppui virallisesti eilen, kun aurinko nousi ensimmäistä kertaa sitten 5.12.

Aurinko korkeimmillaan Nattasten takana, kaamos on päättynyt

Kun aurinko on ylhäällä vain tunnin, koko päivä on yhtä auringonnousua ja -laskua. Värit vaihtelevat nopeasti. Vaihtelu oli vieläkin nopeampaa, kun taivaanrannassa oli joitain pilviä ja aurinko oli välillä Nattasten takana.

Matalalta paistava aurinko valaisi lumen vaaleanpunaiseksi

Lämpötila oli lenkille lähtiessä enää -15, mutta lenkin aikana se vaihteli eri maastonkohdissa paljon. Ahopäällä tuntui melkeinpä lämpöiseltä, tuulikin puhalsi takaa. Keli oli silti sielläkin varsin nihkeä.

Hiihdimme Ahopään yli Saariselkä-Kiilopää-valoladulle ja käännyimme sitä Rönkönlammen ja Kiilopään suuntaan. Valolatu oli vähän enemmän hiihdettynä ja useammin ajettuna edes hiukan liukkaampi ja kovempi. Tänään ei nähty ketään liikkeellä luistellen. Se on harvinaista, mutta tänään luistelu olisi ollut lähes mahdotonta. Ladulla suksi liukui edes hiukan, pehmeällä luistelubaanalla ei mihinkään. Poroaidan portilta hiihdettiin Kakslauttaseen. Käveltiin Kakslauttasen pihan poikki alaladulle kohti Tievaa. Se oli virhe, turistit olivat talloneet ladun ja jokinotkossa oli todella kylmä. Mittaria ei siellä nähty, mutta arvio on lähelle -30.

Tievan kohdalla oli ylempänä kankaalla taas vähän lämpöisempi, mutta Sivakkaojan varressa oli taas arviolta -25, ei kuitenkaan ihan niin kylmä kuin Kakslauttasen varressa. Lämpötila-arvio perustuu siihen, että ylempänä Sivakkalaakson ladun risteyksessä mittari näytti -21 ja se tuntui aika lämpöiseltä.

Kiilopäältä lähdettiin vielä katsomaan iltahämärää Ahopään rinteelle. Keli oli niin nihkeä nousussa, ettei noustu ylös saakka. Ihan hienoja värejä oli maisemassa sielläkin, parisen tuntia auringonlaskun jälkeen.

Vähän ennen kolmea iltapäivällä alkoi olla jo aika hämärää

Kävin vielä lopuksi kääntymässä poroaidan portilla eli siitä tuli kuuden kilometrin lisälenkki. Vaikka kello oli vasta vähän yli kolme, oli pimeää ja valot paloivat. Itse asiassa latuvalot syttyivät jo klo 13.

Saariselkä-Kiilopää valolatua poroaidan portilta Kiilopään suuntaan kolmen jälkeen iltapäivällä

Päivän lenkille tuli mittaa 28 km. Aikaa siihen meni hiukan yli kolme tuntia, mikä kuvaa hyvin hidasta keliä. Nyt illalla ennen yhdeksää mittari näyttää enää -2. Huomiselle on luvassa -10.

Mainokset
Kategoria(t): Hiihto Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.