Kiilopään tuntureilla

Kiilopään ja Luulammen välistä reittiä

Yöllä oli pakkasta -10, aamulla -6 ja pilvistä. Päivän mittaan aurinko alkoi paistaa, tuulta oli tunturissa taas ihan riittävästi. Menimme tänään lentokenttäbussilla Kiilopäälle ja lähdimme sieltä kävelemään. Lentokenttäbussit ovat hyödyllisiä täällä kulkiessa, niihin pääsee ainakin aamupäivällä kyytiin silloin, kun muuten tyhjä bussi on menossa lähtöpaikalle Kiilopäälle. Matka maksaa 4,70 €.

Kiilopäällä kävelimme aluksi Tunturikeskuksen maalämpörakennustyömaan läpi. Tunturikeskus on siis siirtymässä maalämmön käyttöön. Lähdimme kävelemään Luulammen suuntaan tarkoituksena poiketa polulta ylhäällä poroaidan kohdalla ja jatkaa avotuntureita kiertäen johonkin Laanilan-Piispanojan suuntaan. Tuuli oli kuitenkin ylhäällä niin kova ja kylmä, että päätimme hylätä suunnitelman kulkemisesta vastatuuleen ja suuntasimme tunturissa takamyötäiseen kohti Pessinlampea. Aurinko paistoi hetkittäin ja silloin maisema näytti erityisen hienolta. Kännykäkameralla kuvaaminen pakkasessa ja tuulessa oli kuitenkin kylmää puuhaa ja siksi moni hieno kuva jäi ottamatta.

Maisemaa Kutturapäiden suuntaan, vasemmalla näkyy Luulampi

Maasto Pessinlammen yläpuoella oli hienoa, oli kumparetta, notkoa ja ties mitä, siitä kun tekisi tarkan suunnistuskartan… Aivan Pessinlammen rannassa on 20-30-metrinen hiekkatörmä. Kuljimme sen päällä ja laskeuduimme alas lammen itäpäässä, mistä laskupuro lähtee. Itse lampi oli jäässä, mutta puro sula.

Pessinlammesta laskeva puro

Pessinlammelta jatkoimme matkaa uutta ulkoilureittiä pitkin kohti Rumakurua. Kun latureitti on ennen kaartanut Rumakurun eteläpuolella vasemmalle Luujänkälle ja soiden yli edelleen kohti Luulampea, nyt reitti meneekin läheltä Pessinlampea ja kaartaa sitten myöhemmin suon yli kuivemmasta kohdasta. Reitin kunnostus on edelleen käynnissä. Eväitä söimme tänään Rumakurun uudella tuvalla, vaikka sisällä taisi olla yhtä paljon pakkasta kuin ulkonakin, mutta eipähän ainakaan tuullut.

Rumakurusta kuljimme uutta reittiä neljän ladun risteyksen kautta Kuutamoladulle ja sitä pitkin edelleen Saariselälle. Aurinko oli alkanut paistaa pilvettömältä taivaalta ja maisema kuuraisine puineen oli hieno.

Maisemaa Kuutamoladulta Iisakkipään suuntaan

Me emme tällä viikolla hiihtämään pääsee, mutta varmasti täällä ensi viikolla jo hiihdetään. Lumitykit ovat olleet pari vuorokautta päällä. Ladusta ei ensimmäisessä vaiheessa tule todellakaan helppo. Se tulee alkamaan samasta paikasta kuin viime vuonna eli lähtöporttia seuraavan mäen päältä Laanilan suuntaan. Viime vuonna hiihdettiin siitä Laanilaan, nyt taas toiseen suuntaan eli Kaunispään rinteen kautta hiihtokeskukseen. Ei mikään kuntohiihtäjän latu, tasaista ei ole metriäkään, korkeuseroa 50 metriä, suurin nousu saman verran, pahoja laskuja, käytännössä FIS-kisalatu. Kilpahiihtäjille se tulee olemaan hyvä treenilatu ja varmasti tykitystä jatketaan Laanilan suuntaan, kunhan tulee seuraava pakkasjakso.

Ladun lumetusta 30.10.2015

Kategoria(t): luonto Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.